11 km bouwhek leveren en plaatsen op Schiphol, een routineklusje

Amsterdam Airport Schiphol, een van de drukste luchthavens ter wereld is continue in beweging. Dag en nacht vertrekken er vliegtuigen, zijn er mensen aan het werk en reizen er zo’n 58 miljoen passagiers per jaar via Schiphol.  Om alles en iedereen te kunnen vervoeren zijn er in 2015 maar liefst 450.679 vliegtuigbewegingen geweest op 6 start- en landingsbanen. Geen wonder dat landingsbanen zo nu dan in onderhoud zijn.

Onderhoud

De start- en landingsbanen worden goed onderhouden. Beschadigingen veroorzaakt door landen, worden regelmatig gecheckt en gerepareerd. Elke paar jaar krijgt een van de banen een grote onderhoudsbeurt. Dan wordt alles gecontroleerd en worden er gedeeltes van de baan voorzien van nieuw asfalt. Dit voorjaar ging de Buitenveldertbaan in onderhoud. De Buitenveldertbaan loopt van oost naar west en kruist aan de oostzijde de Aalsmeerbaan. De Buitenveldertbaan, opgeleverd in 1967, heet zo omdat de aanvliegroute over de Amsterdamse wijk Buitenveldert loopt. De baan is 3.450 meter lang en 45 meter breed.

Complexe omgeving

Om het onderhoud veilig uit te kunnen voeren moet de start- en landingsbaan onttrokken worden uit de operatie van de rest van Schiphol. Er is gekozen om het werkterrein ‘landzijdig’ te maken, dit om de aan- en afvoer van mensen en machines te versnellen.  Het doel van de hekwerklijn is dan ook om een tijdelijke periferie creëren die alleen toegankelijk is voor diegene die het onderhoud uitvoeren. De rest binnen en rondom Schiphol dient gewoon door te lopen als business as usual.

Dag en nacht monteren van bouwhekken

De start- en landingsbanen mogen nooit lang uit de operatie liggen. Er is veel druk op de werkzaamheden om deze in een zo kort mogelijke tijd uit te voeren. Om de aannemer maximaal de tijd te gunnen de klus uit te voeren is aan Heras gevraagd om in zo’n kort mogelijke tijd de tijdelijke hekwerklijn neer te zetten. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een doorlooptijd van 24 uur. Dat hier rekening gehouden moet worden met de scherpe veiligheidsvoorschriften is geen enkel probleem. Dat de operatie van Schiphol niet gestoord mag worden is vanzelfsprekend en dat het veilig moet zijn voor de werknemers die het onderhoud uitvoeren, passagiers, vliegtuigen en hulpdiensten is een must. Dit alles maakt zo’n klus weliswaar complex maar ook net even iets leuker en uitdagender. 

Heras_bouwhekken_bij_Schiphol-950925-edited.jpg 

Uitvoering

Om alles in goede banen te leiden is er vooraf veel afstemming nodig tussen alle partijen. Zo worden transporten minutieus gepland en wordt er desnoods dag en nacht gemonteerd. Ook na afloop worden zaken goed geanalyseerd om te kijken hoe de volgende onderhoudsklus nog efficiënter, sneller en beter kan.

Onze expertise om snel, goed en veilig een tijdelijke hekwerklijn neer te zetten wordt hiermee keer op keer vergroot. Als partners raken we steeds beter op elkaar ingespeeld. 

Enkele facts:

  • 11.000 meter bouwhekken
  • 38 transporten
  • Ruim 1150 montage uren

Benieuwd hoe wij jouw uitdaging kunnen omzetten in een hekwerk oplossing? Wij denken graag met u mee. Neem gerust contact op met een van onze specialisten om de mogelijkheden te bespreken.

Bron: www.Schiphol.nl

Onderwerpen: ProjectbeveiligingVeilig & duurzaam werkenBouwhek mogelijkheden,

Geplaatst door Joost van der Pas op 13 juni 2016
Manager Marketing & Productmanagement at The Mobile Perimeter Protection Group BV