Uit welke aspecten bestaat crowd management?

Het doel van crowd management is het ordelijk en probleemloos verloop van een massabijeenkomst.

Crowd management omvat het:

  • managen van mensenmassa’s;
  • voorkomen van een te hoge publieksdichtheid;
  • creëren van beheersbare publieksstromen;
  • minimaliseren van risico’s;
  • beperken van zorgcontacten, incidentmeldingen en geweldsdelicten.

De volgende aspecten zijn direct van invloed op de regeling en begeleiding van crowd management:

  • vervoers- en voetgangersstromen;
  • dranghekken, barricades, draaihekken, wegwijzers;
  • veiligheidsdiensten, gidsen, stewards;
  • regelgeving, communicatie van regels, plan, bijstelling regels;
  • noodplannen, calamiteitenplannen (+ nodige reserves);
  • communicatie met massa, tussen het personeel en met de leiding;
  • beperken wachttijden en gevoel van doelloosheid (zoeken);
  • sfeermakers, kleuren, verlichting, muziek;
  • voorspellingen op basis van big data;
  • catering, toiletten, garderobes, voertuigstalling;
  • bescherming tegen weersomstandigheden.

Bovenstaande aspecten zijn vaste onderdelen in ieder crowd management plan van aanpak.